donderdag 26 januari 2017

Quest 1: Een wereldburger die een leven lang leert Part 2

Hoi Mirjam,

Hieronder zie je hoever ik tot nu toe ben gekomen. In het weekend ga ik hier nog mee aan de slag. Ik heb nog meerder bronnen met invalshoeken die ik nog graag wil verwerken, maar daar ben ik nu nog niet aan toegekomen. Ik zou het heel fijn vinden als je op onderstaande in ieder geval al feedback wilt geven. Ook mijn toekomstscenario's zijn vanwege tijdgebrek nog erg beperkt...Alvast bedankt!
(oh ja bronvermelding is ook nog niet zoals het hoort, je ziet wel vaak de link naar de bron)

Na het lezen over allerlei trends in rapporten van het OECD, Horizon reports, adviezen van de PO-raad, een technologiekompas van Kennisnet, het advies van Ons Onderwijs 2032 en nog veel meer artikelen waar ik al doorklikkend op terecht kwam, ben ik nu toe aan het samenstellen en onderbouwen van mijn toekomstscenario's.

Voor mijn individuele quest kijk ik vooral naar de toekomst van de leeftijdsgroep waar ik in het primair onderwijs mee werk en ik kijk ook de school waar ik nu werk. Wat vertelt het heden van deze school over de toekomst? Welke gebeurtenissen op deze school leiden mij naar belangrijke trends en drijvende krachten?

Kijkend naar gebeurtenissen op onze school, kies ik voor de trend GLOBALISERING, die zowel in rapporten van het OECD als in adviezen van de PO raad (dan benoemd als internationalisering), als tijdens het gastcollege van Anje Ros wordt benoemd. 
Wat ik op onze school bemerk is niet nieuw en verrassend, maar het is wel essentieel wanneer het gaat om 'het komen tot leren'. Ik en mijn collega's bemerken dat het leren van kennis en vaardigheden pas echt goed kan gebeuren, wanneer we ook op een prettige manier met elkaar om gaan, we ons verbonden voelen met elkaar. Daarnaast bemerken we ook dat er veel maatschappelijke problemen de school in komen. En of het nu binnen de grenzen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de school ligt of niet (Turkenburg), we ervaren dat we er niet om heen kunnen. De leerling komt als geheel naar school, niet enkel als 'lerende' en bij dat geheel horen ook de cultureel/maatschappelijke problemen waar hij of zij mee te maken heeft.
Als school hebben we de pedagogische visie: it takes a village to raise a child. Door de globalisering bestaat die village, of kan in ieder geval bestaan uit meer dan alleen de wijk of stad waarin een kind opgroeit. Door de digitalisering, informatisering, snelle en vergaande technologische ontwikkeling en lage transportkosten kunnen we ons op een makkelijke manier verbinden de hele wereld.
De visie van verbondeheid komt ook tot uiting in De Vreedzame School die wij willen zijn. Sociale vaardigheden en burgerschap nemen hierbij een belangrijke plaats in. Burgerschap begint natuurlijk in het klein, in je eigen omgeving, maar doordat we steeds meer connected zijn met de hele wereld, zal burgerschap een meer mondiaal karakter krijgen. Ons verbonden voelen met de rest van de wereld past binnen onze school!

Het NCDO (2012) beschrijft globalisering (ook wel mondialisering genoemd) als de toename van internationale relaties en stromen op allerlei gebied, zoals kapitaal, mensen, goederen ideeën en culturen. Hierdoor zijn steeds meer mensen, bedrijven, gebieden en landen met elkaar verbonden geraakt. Zij maken hierdoor nu deel uit van een samenhangend wereldsysteem. Transnationale organisaties houden zich bezig met problemen en oplossingen op wereldniveau, zoals gevolgen van klimaatverandering en de vluchtelingenproblematiek .https://www.ncdo.nl/artikel/dossier-globalisering. Problemen op wereldniveau, zoals hierboven benoemd, stoppen niet bij de landsgrenzen en maken een gezamenlijke aanpak noodzakelijk. Samen met het feit dat mensen zich steeds makkelijker kunnen verplaatsen en het economische belang van de internationale handel, maakt het aannemelijk dat globalisering een trend is die zal aanhouden. http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/trends-shaping-education-2016_trends_edu-2016-en#page11
Toch is het met de huidige ontwikkelingen in de wereld, zoals de Brexit en de verkiezing van Trump in Amerika, nog onzeker hoe de globalisering zich verder zal ontwikkelen. Zal er een stevige tegenbeweging plaatsvinden, waarbij weer muren juist weer opgebouwd gaan worden en er meer sprake van regionalisering zal zijn, zoals in dit artikel bescheven wordt: http://www.volkskrant.nl/opinie/mondialisering-is-een-grotere-uitdaging-dan-terrorisme~a4373930/ En welke gevolgen zou dit dan kunnen hebben voor het meest gemondialiseerde land: Nederland!? https://fd.nl/economie-politiek/1177197/weg-met-de-globalisering-weg-met-onszelf

Welke gevolgen heeft de globalisering voor het onderwijs?
Het OECD beschrijft in haar rapporten "Trends shaping the future" verschillende gevolgen van globalisering voor het onderwijs, zoals:
- Problemen op wereldniveau, zoals het klimaat en verdeling van rijkdom en armoede, waarbij het  
  zoeken naar oplossingen de landgrenzen overschrijdt en waarbij de vraag rijst of lerenden hier
  voldoende van op de hoogte zijn en of in het onderwijs betrokkenheid gestimuleerd moet worden
- Migratie: lerenden krijgen steeds meer te maken met cultureel diverse omgevingen (zowel online,
  als offline, zowel in de leerinstelling, als buiten de leerinstelling).
- Wereldwijde economie: door de wereldwijde markt is er een toegenomen concurrentie. Landen
   moeten innovatief zijn om hun positie te behouden. Het onderwijs zal daarom de creativiteit bij
   lerenden moeten voeden. Onderwijsinstelling zijn nu nog erg nationaal geöriënteerd. Zij moeten
   zich meer internationaal gaan oriënteren (internationale curricula, internationale samenwerking op
   alle niveaus, bestuur/docent/student). Wereldwijde markt en internationalisatie vragen ook om
   andere vaardigheden van de lerende en werkende die aansluiten op het werken in internationale
   omgevingen.

Gekeken naar de gevolgen voor het onderwijs, voortvloeiende uit de trend globalisering en de gebeurtenissen bij ons op school kies ik voor de volgende drijvende krachten:
BURGERSCHAP
EEN LEVEN LANG LEREN

BURGERSCHAP
Globalisering heeft tot gevolg dat lerenden in de toekomst steeds meer te maken krijgen met een grote diversiteit aan nationaliteiten en culturen. Daarnaast leven de lerenden in een wereld waar grenzen vervagen en de wereld steeds kleiner of meer dichtbij lijkt te worden. Landen en ook burgers ondervinden van de gevolgen van problemen, waarvan de oplossing een wereldwijde aangelegenheid is of in ieder geval zou moeten zijn.
Het begeleiden van lerenden in het ontwikkelen van burgerschap op wereldniveau draagt bij aan ontwikkelen van kennis, vaardigheden en een houding die nodig zijn voor een actieve rol in de eigen leefomgeving en in de wereldwijde samenleving (SLO, z.d.). Een actieve betrokkenheid en bijdrage aan het oplossen van wereldwijde maatschappelijke problemen maakt hier ook deel van uit.
Het OECD rapport (2013) beschrijft ook eventuele gevolgen van de trend kenniseconomie (welke ook zorg voor een groter belang van globalisering), die ook goed aansluiten bij het ontwikkelen van burgerschap, namelijk meer nadruk op ‘zachte’ vaardigheden als betrokkenheid, beoordelingsvermogen, intuïtie, ethiek, inspiratie, vriendelijkheid en fantasie? Wanneer de lerende moet omgaan met een andere culturen en nationaliteiten binnen een team
Sinds 2006 hebben scholen wettelijk de taak om aandacht te schenken aan burgerschap. Door de ontwikkeling van burgerschap op te nemen in de opdracht aan scholen is getracht “een gemeenschappelijk en gedeeld perspectief van jonge mensen op de bijdrage die zij als burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving kunnen leveren” te bevorderen.
https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/verder-met-burgerschap-in-het-onderwijs.pdf(nog afmaken)

EEN LEVEN LANG LEREN
Om voorbereid te zijn op een toekomst waarin iemand meerdere functies op de arbeidsmarkt verult, moeten burgers goed zijn opgeleid én hun kennis en vaardigheden blijven onteikkelen (Onderwijsraad)
Het tempo waarin de arbeidsmarkt verandert neemt snel toe. Globalisering, robotisering
en technologische ontwikkelingen stellen steeds andere en hogere eisen aan de vaardigheden van
werkenden. Om voorbereid te zijn op een toekomst waarin iemand meerdere functies op de 
arbeidsmarkt vervult in zijn of haar leven, moeten burgers goed zijn opgeleid én hun kennis en 
vaardigheden blijven ontwikkelen. Beleidsmakers zijn er dan ook steeds meer op gericht om een
leven lang leren te bevorderen (Ministerie van OCW, 2014; 2015a; Onderwijsraad,
2015).https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/91764504-7090-4800-A3A4-
2A1CBEA27BFD/0/2016eenlevenlanglereninNederland.pdf
Globalisering is één van de factoren, naast technologisering, informatisering en andere, die het voor individuen noodzakelijk maken te investeren in ten minste een voldoende startkwalificatie. Een dergelijke startkwalificatie zich op meer moeten richten dan op inzetbaarheid op korte termijn. 2002a).https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/leren_in_een_kennissamenleving.pdf

Mijn voorlopige, nog zeer gebrekkige😊sjabloon

1 opmerking:

  1. Anouschka,
    Het gaat de goede kant op!
    In dropbox staat je feedback.
    De scenario's heb ik niet mee beoordeeld, omdat deze volgens mij buiten deze individuele quest vallen.
    Groet Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen