zondag 22 januari 2017

How to......toekomstscenario?

Na vorige week inspirerend gewerkt te hebben aan het bedenken van de drijvende krachten voor ons groepstoekomstscenario...zit ik nu best wel vast in het beschrijven en onderbouwend van de drijvende krachten en trends voor mijn individuele toekomstscenario. Voor mij was al duidelijk dat de drijvende krachten zouden zijn: (wereld)burgerschap en een leven lang leren, twee drijvende krachten die goed bij mijn school in het po passen.
Maar om daar nou een mooi verhaal bij te schrijven....laat staan alvast de toekomstscenario's te bedenken...Dit luipaard heeft al zijn snelheid en gewiekstheid verloren lijkt het wel.
Maar goed, ik heb nu ook weer niet in een boom liggen luieren. Ik ben al aan het lezen geslagen, met name over globalisering (de trend die ik koppel aan het wereldburgerschap) en wat dit voor het onderwijs inhoudt. In de trendanalyses van het OECD (2008, 2013 en 2016) komt globalisering steeds weer terug en is ook duidelijk terug te zien wat de vraagstukken hieromtrent voor het onderwijs zouden kunnen zijn.
Dit is wat ik tot nu toe heb opgeschreven (het behoeft nog flink wat geschaaf en aanvulling, maar met ons team hebben we afgesproken het ontwikkelingsproces op de blog te laten zien, dus hier de rauwe versie☺):
Globalisering
Globalisering, in de zin dat mensen ‘hun wereld vergroten’ is zo oud als de mensheid. In de geschiedenis zien we dat mensen altijd naar nieuwe gebieden zijn getrokken. De trend globalisering waar ik voor heb gekozen in mijn trendanalyse is van recentere aard en is vooral sinds de jaren ’80 een invloedrijke ontwikkeling. Internationalisering en neoliberalisering van de economie, de sterk groeiende informatietechnologie, technologische vooruitgang en migratie zijn belangrijke drijfkrachten voor de globalisering. http://www.dewereldmorgen.be/blogs/lievendecauter/2013/10/29/globalisering-voor-beginners
Met deze globalisering (ook wel mondialisering genoemd) wordt de toename van internationale relaties en stromen op allerlei gebied, zoals kapitaal, mensen, goederen, ideeën, en culturen bedoeld. Hierdoor zijn steeds meer mensen, bedrijven, gebieden en landen met elkaar verbonden geraakt. Zij maken daardoor nu deel uit van een samenhangend wereldsysteem. Transnationale organisaties houden zich bezig met problemen en oplossingen op wereldniveau. Denk hierbij aan het, bestrijden van problemen rondom klimaatverandering (NCDO, 2012). https://www.ncdo.nl/artikel/dossier-globalisering. Problemen op wereldniveau, zoals de genoemde klimaatverandering, maar ook het actuele vluchtelingenprobleem stoppen niet bij de landsgrenzen en maken het aannemelijk dat globalisering een trend is die zal aanhouden. Mensen kunnen zich steeds vrijer en goedkoper verplaatsen tussen verschillenden landen en ook de internationale handel zijn factoren die ervoor zorgen dat globalisering een trend is die zomaar gestopt kan worden.   http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/trends-shaping-education-2016_trends_edu-2016-en#page11
Toch is het verloop van deze trend nog onzeker te noemen, gebeurtenissen als Brexit en de overwinning van Trump bij de Amerikaanse verkiezingen maken dit duidelijk, maar ook de verschuiving van markten die leidend zijn op economisch gebied (China, India). http://www.volkskrant.nl/opinie/mondialisering-is-een-grotere-uitdaging-dan-terrorisme~a4373930/
Voor ons kleine Nederland, met zijn grote handelsgeest is de globalisering van groot belang geweest. Het is inmiddels het meest geglobaliseerde land! https://fd.nl/economie-politiek/1177197/weg-met-de-globalisering-weg-met-onszelf
Globalisering is van invloed op onderwijs en zorgt voor verschillende vraagstukken, zoals te lezen is in de rapporten Trends Shaping Education 2008, 2013 en 2016 van het OECD. Het vraagstuk en daarmee de drijvende kracht, waar ik voor onze school naar wil kijken is: wereldburgerschap
Waarom vind ik drijvende kracht belangrijk voor onze school?
- Vanuit onze onderwijsvisie: it takes a village to raise a child. Deze village is inmiddels een global village geworden en bestaat uit meer dan alleen de wijk. In de village hebben we allemaal de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor elkaar. Wij maken deel uit van de village die zorgt voor de kinderen bij ons op school. Maar wereldburgerschap vraagt ook van ons dat wij de village zijn kinderen in de hele wereld. Dat we onze leerlingen leren hoe zij zich verbonden kunnen voelen met de rest van de wereld past binnen onze visie.
Daarnaast zorgt de globalisering ervoor dat we in de toekomst steeds meer te maken krijgen met (nog) meer verschillende culturen en achtergronden op onze school. Samen moet we in de village zorgen voor onze kinderen en dit vereist sociaal-culturele vaardigheden, zoals ook benoemd in de 21st century skills.
- Vanuit De Vreedzame School, waar wij op onze school aan werken. Burgerschap neemt hierin een belangrijke plaats in. Burgerschap begint natuurlijk in het klein, in je eigen omgeving, maar door  de digitalisering en vergaande technologieën, vrijer en goedkoper reizen, zijn onze leerlingen makkelijker en vaker verbonden met de wereld. Het is daarom van belang dat zij ook leren wat burgerschap inhoudt wanneer je niet alleen burger bent van Nederland, maar ook van Europa en de hele wereld. In dat kader is het ook belangrijk dat leerlingen leren hoe zij als wereldburger verantwoordelijkheid kunnen dragen voor of bij kunnen dragen aan oplossingen voor problemen op wereldniveau, zoals klimaatverandering.

Ik denk bij wereldburgerschap nu aan twee verschillende assen:
actief<-----------wereldburgerschap---------------->passief

regionaal burgerschap<---------------burgerschap------------------->wereldburgerschap

De onderste as heeft te maken met de tegentrend van globalisering. Ik zou nu nog niet weten waar ik voor moet kiezen en ook niet of dit überhaupt wel goede assen zijn.

Morgen eerst maar eens met mijn team de toekomstscenario's voor onze groepsopdracht bedenken en vasstellen en dan weer verder met bovenstaande en de as 'een leven lang leren'...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten