zaterdag 1 april 2017

Dare to netwerken, want ik zei al, 't is net werken

Eerst was ik een eikel.....maar uiteindelijk groeide ik uit tot een heel netwerk? zoiets 😄😄😄

Mijn belangrijkste netwerk bestaat op dit moment uit mijn gameteam-maten, schreef ik pas als grap op onze groepsapp. Het is niet helemaal een grap, natuurlijk, want wanneer je zo intensief bezig bent met samenwerken aan soms pittige en uitdagende opdrachten, ben je intensief met elkaar bezig en kun je elkaars kennis, vaardigheden en steun goed gebruiken.

Ook mijn collega's vormen een belangrijk netwerk voor mij. Sinds vorig jaar is het aantal collega's aardig uitgebreid, omdat onze school gefuseerd is met een andere school, maar ook omdat de samenwerking met de kinderopvang binnen ons kindcentrum steeds intensiever wordt. Mijn collega's zijn belangrijk in mijn netwerk omdat zij de dagelijkse praktijk op onze school als geen ander kennen en dus goede feedback kunnen leveren op de koppeling die ik maak tussen theorie en praktijk. Daarnaast zijn zij hierin ook regelmatig waardevolle sparringpartners en probeer in mijn contacten ook in te zetten op de verschillende rollen die sommigen van hen vervullen (leerkracht, specialist, management). Ik probeer hen regelmatig bij mijn activiteiten te betrekken en de ene keer heeft dat meer effect dan de andere keer. De factor 'tijd' speelt hierbij een belangrijke rol: hoeveel tijd is er voor mijn rol beschikbaar tijdens de verschillende teambijeenkomsten, waarin kennisdeling plaats zou kunnen vinden en hoeveel tijd hebben collega's vrij om deel te nemen aan door mij geïnitieerde activiteiten, zoals een kennisdialoog.

En wat dacht je van mijn medestudenten bij de MLI? Wat een ontzettend leuke contacten heb ik hier op gedaan. En zeker nu in dit LA. Wat een uitwisseling van interessante informatie en kennis!

Voor mijn SWOT-analyse heb ik een extern iemand feedback gevraagd die wel nauw betrokken is bij onze school, dat was erg waardevol. Het is leuk om te zien dat iemand hier tijd voor vrij maakt. Hetzelfde verraste me bij alle feedback die wij van externen hebben gehad op onze team-opdrachten. Het heeft me er meer bewust van gemaakt dat het helemaal niet raar is om zulke dingen aan anderen te vragen en je niet al 'voor deze mensen hoeft te bedenken dat ze geen tijd hebben'. Aan de reacties merkte ik dat ze het zelf ook interessant vonden. Goed om te ervaren, want ik merk dat ik in dat opzicht nog wel wat lef kan gebruiken om te netwerken. 

Nee, ik zit (dan ook) nog niet in een landelijk innovatie-netwerk...maar sinds vorig jaar neem ik wel deel aan de werkgroep Innovato, een groep met enthousiaste mensen binnen onze stichting, die samen nadenkt en werkt aan innovaties en onderzoek binnen de stichting waarbinnen ik werk. Van mijn directeur hoorde ik dat deze groep bestond en ik heb meteen gevraagd of ik kon deelnemen. Er zitten mensen in die de MLI al afgeronde hebben en mensen die nu, net als ik, in het tweede jaar zitten. Niet iedereen in de groep is overigens MLI'er. De groep is nog zoekende  welke rol zij daadwerkelijk kan gaan spelen binnen de stichting. Bijeenkomsten zijn nog gericht op verkenning en kennisdeling op het gebied van verschillende onderwerpen, zoals bijdragen aan studiedagen van de stichting, activiteiten van andere innovatieve netwerken, verslag van activiteiten op het gebied van innovatie en onderzoek waaraan Innovato-leden hebben deelgenomen. Ook worden door de leden onderwerpen die bijvoorbeeld door de bestuursleden van de stichting zijn ingebracht, uitgediept en gepresenteerd. Zo heb ik me zelf verdiept in het onderwerp: 'Wat als het leerstofjaarklassensysteem niet meer werkt', o.a. met behulp van een onderzoek op het gebied van optimaliserend onderwijs.
Het netwerk heeft me de afgelopen jaren ook al mooie kansen geboden om interessante bijeenkomsten te volgen, zoals 'Making Shift Happen' en een keynote van Ruud Veltenaar over de toekomst van het onderwijs. 

Innovato brengt me ook weer in contact met andere netwerken, zoals Pitch073, waar ik in het komende jaar ook een meer actieve rol zou willen vervullen. Verder ook nog het netwerk rondom de 'Brede versnellingsvraag (samenwerking tussen SLO, Kennisnet, PO-raad en Stichting ATO) en BEP Bosche Educatieve Partners.

In de komende tijd wil ik actief ingaan op kansen om mijn netwerk uit te bouwen. Zo ga ik binnenkort naar een avond van het Bosche Innovatielab. Ik zie voor het komende schooljaar, wanneer de MLI afgerond is, hier ook weer meer mogelijkheden voor om tijd en ruimte vrij te maken om mijn netwerk uit te breiden en aan verschillende netwerkbijeenkomsten deel te nemen. Binnen mijn school zal ik dan ook goed moeten kijken naar de kansen en mogelijkheden om kennis en inspiratie die ik op doe binnen netwerken te delen met mijn collega's. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten