Na de lesdag van deze week, heb ik het idee voor mijn herontwerp wat breder getrokken.
Het concept waar ik nu van uit wil gaan en verder wil gaan onderzoeken is
zelfregulatie
Ik vind het eerlijk gezegd maar een lelijk woord, het klinkt zo klinisch. Daarbij is het ook zo'n 'veelgehoorde term', die ook nog eens bij de 21st century skills wordt genoemd....mmmm er hangt iets van 'dat is het nú weer helemaal' aan. Het woord eigenaarschap klinkt aardiger, maar dekt niet de hele lading en is misschien ook maar gewoon de hippe variant van zelfregulatie.
In het advies Ons Onderwijs 2032 vind ik het woord zelfregulatie niet terug als vaardigheid. Hier wordt het omschreven als 'leervaardigheden':
leerlingen ontwikkelen strategieën om zich een leven lang nieuwe kennis en vaardigheden eigen te kunnen maken. Ze krijgen inzicht in hun leerstijl, leren hoe ze doelgericht en zelfstandig kunnen werken aan een leervraag en kunnen reflecteren op het leerproces.
Verder wil ik wel kijken naar hoe ik het beste kan aansluiten bij wat er bij ons op school al wordt ingezet, zoals het portfolio en de doelencirkel en dit eventueel herontwerpen, dus. Zie hierover mijn voorgaande post 'Idee herontwerp'
Hier heb ik al wat aanknopingspunten voor verder uitwerking neergezet.
Hoi Anouschka, met dit herziene idee heb je al meer richting te pakken. Het grotere concept zelfregulatie, raakt aan vele aspecten van het curriculum, mits een school daar dan ook echt werk van wil maken. Bedenk wel dat portfolio en doelencirkel slechts vormen zijn om onderliggende ontwikkelings- en leerdoelen op het gebied van zelfregulatie, mee te bereiken. Zoek derhalve nog naar een tweede ontwikkelingsdomein. Dat kan een bepaalde vakinhoud zijn. Immers, zelfsturing van leren gaat altijd samen met een bepaalde inhoud die geleerd moet worden. Maar kijk bijvoorbeeld daarnaast ook eens naar de veranderende rol van de leerkracht in dat proces. Wat heeft die te leren/ontwikkelen en zou je daar in je herontwerp ook iets mee kunnen? En zeker als dat aansluit bij de visie van school en/of bestuur over het vak van leerkracht in de toekomst?
BeantwoordenVerwijderenConclusie: je bent goed op weg, zoek er nog andere (tenminste 1) ontwikkelingsdomeinen bij, maak dan je definitieve keuze en ga aan de slag met de doelbepaling.
Succes!
Bedankt voor je feedback Michiel. Inmiddels heb ik alweer met leidinggevende en collega's gesproken over de koers die wij willen uitzetten voor onze school en zelfregulatie vormt daar zeker een belangrijk onderdeel van. Samen hebben we ook al besproken dat de manier waarop we feedback geven en de manier waarop we toetsen (meer formatief) zal moeten veranderen. Hiermee verandert de rol van de leerkracht en worden er andere (nieuwe?) vaardigheden van de leerkacht verwacht. Daarin zit voor mij wel een tweede domein. En inderdaad de doelencirkel en het portfolio zijn 'slechts'middelen. Ik merk nu, dat ik de opdracht steeds meer als iets breders kan zien. Dat maakt het spannend. Ook voor mijn leidinggevende en collega's, want we zijn allemaal (logisch) ook geneigd om te denken vanuit wat we 'kennen en hebben'.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je feedback Michiel. Inmiddels heb ik alweer met leidinggevende en collega's gesproken over de koers die wij willen uitzetten voor onze school en zelfregulatie vormt daar zeker een belangrijk onderdeel van. Samen hebben we ook al besproken dat de manier waarop we feedback geven en de manier waarop we toetsen (meer formatief) zal moeten veranderen. Hiermee verandert de rol van de leerkracht en worden er andere (nieuwe?) vaardigheden van de leerkacht verwacht. Daarin zit voor mij wel een tweede domein. En inderdaad de doelencirkel en het portfolio zijn 'slechts'middelen. Ik merk nu, dat ik de opdracht steeds meer als iets breders kan zien. Dat maakt het spannend. Ook voor mijn leidinggevende en collega's, want we zijn allemaal (logisch) ook geneigd om te denken vanuit wat we 'kennen en hebben'.
BeantwoordenVerwijderen