vrijdag 26 februari 2016

Girls just wanna have fun, ook bij het maken van een curriculumanalyse


Girls just wanna have fun....en geef ze eens ongelijk.Weet je, ik wil ook best wel werken omdat het moet. Ik denk dan meteen aan werk als het huishouden, dat doe ik dan wel liever met een lekker muziekje op, wat dan toch weer voor de fun zorgt.
Het maken van de curriculumanalyse was ook hard en serieus werken en niet altijd fun. Er zitten flink wat uurtjes, twijfels overpeinzingen (hoort het 5-gelijke dagen model nu thuis bij 'tijd', en welke invalshoek kies ik bij leerkrachtrollen? functiebeschrijvingen of de ontwikkeling naar een professionele leeromgeving?), en ook best wat stress (naarmate het inlevermoment naderde) in. Het was hier niet een lekker muziekje dat voor de fun zorgde, maar het zien groeien van de analyse.
Allereerst het kiezen van de vorm waarin ik het zou opmaken, zodat het duidelijk en overzichtelijk zou zijn.  Alle informatie beetje bij beetje verzamelen en toevoegen, ordenen, herordenen, herschrijven, weer weghalen. Het steeds opnieuw de focus aanbrengen, alle informatie terugbrengen tot de kern. Net zo lang passen, meten en puzzelen tot het klopt. En dan een studiegenoot er naar laten kijken, die weer dingen zag, waar ik inmiddels blind voor was geworden.

Ook het maken van de prezi, zorgde voor een goede funfactor: los met de creativiteit. Ik heb dan ook niet gekozen voor een formele vorm, maar voor een speelse, kleurige variant.

Wat ook fun is is het terugkrijgen van feedback van Dagmar en Michiel en daarin te lezen dat je goed op weg bent of dat het gewoonweg in orde is. En om feedback van collega's te krijgen die de analyse herkenbaar en duidelijk vinden. Graag zou ik mijn curriculumanalyse aanpassen zodat het de beoordeling goed krijgt, maar of me dat gaat lukken? Het is zo druk op mijn werk, dat ik vrees dat ik de tijd daarvoor niet ga vinden. Die 'goed' is niet eens de belangrijkste reden dat ik mijn analyse nog verder zou willen uitwerken. Het is meer dat ik, eenmaal goed gevorderd met de curriculumanalyse de behoefte voel me nog meer te verdiepen, Het is ook fun om je zoveel inzichten te vormen van je school en onderwijs! Zo heb ik nu nog de volgende punten:
- Ik heb helaas (nog) niet de POM 2015/2016 (Primair Onderwijs Monitor), ingevuld door leerkrachten, ouders en leerlingen, kunnen   meenemen in deze analyse, omdat deze op dit moment nog niet uitgewerkt is.
- Ik weet vanuit de praktijk dat het werken met coöperatieve werkvormen een doel is voor alle groepen bij ons op school. Alleen vind ik dit doel niet nader omschreven terug in het schoolplan. Hier moet ik nog navraag naar doen. Hetzelfde is het geval met ict-vaardigheden van leerlingen.
Er zijn als het ware dingen die ‘in de lucht hangen’, maar die pas in de nieuw te vormen visie/koers nadrukkelijker meegenomen zullen worden.
- Wat ik nog wil weten:
   * hoe denken leerkrachten over doelen rondom eigenaarschap
   * hoe denken leerkrachten over leerlijn begrijpend lezen (herkennen ze deze?)
   * hoe denken leerkrachten over leerlijn kunstzinnige oriëntatie (herkennen ze deze en wat doen zij         ermee?)

   * herkennen leerlingen het doelgericht werken in de lessen van de kernvakken?

Ik verwacht ik bovenstaande punten nog wel verder zal kunnen uitdiepen in het proces van het vormen van een visie en een koers die we nu op school doorlopen en waar ik aan mag bijdragen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten