zondag 19 maart 2017

En daar is ie dan: Quest 2


Wat een klus, het maken van toekomstscenario's. Ik vond het echt wel moeilijk. Gelukkig had ik veel fijne feedback van mijn Big Five maten en die heb ik geprobeerd zoveel mogelijk te verwerken.
Een ding weet ik al wel: ze zijn te lang! Ik had veel moeite om mijn out-of-the-box-dag-in-een-leven-van-X-X-wat-trouwens-staat-voor-Xess-Xava-☺ in te korten...Maar zeker wel een heel stuk eruit gesneden hoor, zie hier de originele varianten.
En nu na veel werk, ondersteund door heel veel appjes van wederom mijn Big Five maten, ben ik er klaar mee.

De eindversie kun je hier vinden.


Dan gaat dit luipaard nu even in de relaxstand (even maar hè, want quest 3 moet ook weer af...).

2 opmerkingen:

  1. Quest 2. Feedback voor: Anouschka van der Doelen
    *Er zijn vier
    mogelijke toekomstscenario’s voor de eigen sector beschreven
    Je beschrijft de scenario’s formeel/samen, informeel/samen, formeel/alleen, informeel/alleen.

    *Elk scenario beschrijft verwachte
    ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze naar vernieuwingen binnen onderwijs (vorm en inhoud).
    Je beschrijft een aantal ontwikkelingen die je verwacht in de komende jaren en doet dit vanuit backcasting. De bronvermelding ontbreekt soms of is soms onjuist. De bronnen die je aanhaalt zijn wel relevant en je analyseert de ‘huidige’(=toekomstige) situatie ook echt duidelijk vanuit deze bronnen.

    *De scenario’s zijn inhoudelijk
    consistent en komen overeen met
    kwadrantextremen
    Ik herken de verschillende kenmerkende elementen van de drijvende krachten. Zo geef je in scenario 4 bijvoorbeeld voorbeelden van leren voor jezelf, het persoonlijk dossier. De extremen van de verschillende kwadranten zouden sterker aangezet mogen worden in je scenario’s.
    *De scenario’s bevatten een onderbouwing van de maatschappelijke opdracht van de school
    Uit je beschrijvingen blijkt wat activiteiten zijn die binnen de maatschappelijke opdracht van de school vallen. Zo geef je in scenario 3, formeel / alleen, goed aan dat scholing belangrijk is om je staande te houden in de veranderende maatschappij waarin een leven lang leren voorop staat. Je geeft niet de grenzen van de maatschappelijke opdracht aan in je werk.
    *De scenario’s zijn geschreven met behulp van de speculatieve methode van back-casting. De scenario’s moeten
    aannemelijk zijn. Alleen feiten en
    voorspellingen die de scenario’s
    ondersteunen worden gebruikt.
    Je hebt succesvol het principe van backcasting toegepast, goed zo! Dit geldt voor alle scenario’s.
    *De scenario’s reflecteren een visie op onderwijs. Elk scenario verbindt verschillende (maatschappelijke en economische) ontwikkelingen aan verwachte veranderingen binnen het onderwijs.
    Je geeft maatschappelijke en economische ontwikkelingen aan en gebruikt hierbij recente bronnen.
    *In de scenario's zijn (voor de betreffende sector) verrassende en vernieuwende elementen beschreven
    Dit is in voldoende mate het geval. Wanneer je de extremen van de kwadranten nog sterker aangezet zou hebben, zou je hier nog succesvoller in zijn.

    Aantal XP (max 20)
    Ik ken je 15 punten toe (indiv) voor quest 2. goed zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Quest 2. Feedback voor: Anouschka van der Doelen
    *Er zijn vier
    mogelijke toekomstscenario’s voor de eigen sector beschreven
    Je beschrijft de scenario’s formeel/samen, informeel/samen, formeel/alleen, informeel/alleen.

    *Elk scenario beschrijft verwachte
    ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze naar vernieuwingen binnen onderwijs (vorm en inhoud).
    Je beschrijft een aantal ontwikkelingen die je verwacht in de komende jaren en doet dit vanuit backcasting. De bronvermelding ontbreekt soms of is soms onjuist. De bronnen die je aanhaalt zijn wel relevant en je analyseert de ‘huidige’(=toekomstige) situatie ook echt duidelijk vanuit deze bronnen.

    *De scenario’s zijn inhoudelijk
    consistent en komen overeen met
    kwadrantextremen
    Ik herken de verschillende kenmerkende elementen van de drijvende krachten. Zo geef je in scenario 4 bijvoorbeeld voorbeelden van leren voor jezelf, het persoonlijk dossier. De extremen van de verschillende kwadranten zouden sterker aangezet mogen worden in je scenario’s.
    *De scenario’s bevatten een onderbouwing van de maatschappelijke opdracht van de school
    Uit je beschrijvingen blijkt wat activiteiten zijn die binnen de maatschappelijke opdracht van de school vallen. Zo geef je in scenario 3, formeel / alleen, goed aan dat scholing belangrijk is om je staande te houden in de veranderende maatschappij waarin een leven lang leren voorop staat. Je geeft niet de grenzen van de maatschappelijke opdracht aan in je werk.
    *De scenario’s zijn geschreven met behulp van de speculatieve methode van back-casting. De scenario’s moeten
    aannemelijk zijn. Alleen feiten en
    voorspellingen die de scenario’s
    ondersteunen worden gebruikt.
    Je hebt succesvol het principe van backcasting toegepast, goed zo! Dit geldt voor alle scenario’s.
    *De scenario’s reflecteren een visie op onderwijs. Elk scenario verbindt verschillende (maatschappelijke en economische) ontwikkelingen aan verwachte veranderingen binnen het onderwijs.
    Je geeft maatschappelijke en economische ontwikkelingen aan en gebruikt hierbij recente bronnen.
    *In de scenario's zijn (voor de betreffende sector) verrassende en vernieuwende elementen beschreven
    Dit is in voldoende mate het geval. Wanneer je de extremen van de kwadranten nog sterker aangezet zou hebben, zou je hier nog succesvoller in zijn.

    Aantal XP (max 20)
    Ik ken je 15 punten toe (indiv) voor quest 2.

    BeantwoordenVerwijderen