woensdag 11 januari 2017

How to - trendanalyse??

Hoe ga ik nu om met die trendanalyses? Ik lees het rapport van de OECD "Vormgevende trens binnen het onderwijs" uit 2008 en wordt overladen met trends. Ook al dateert het uit 2008, de trends die daarin beschreven worden zijn nog zo actueel! De trends die beschreven worden zijn dan ook trends die zich langzaam ontwikkelen en voltrekken. Er zijn trends waarvan het karakter sinds 2008 wel veranderd is. De trend 'bevolkingen in beweging' is door de vluchtelingencrisis wel heel erg duidelijk voelbaar en zichtbaar geworden. De redenen waarom deze vluchtelingen naar ons land komen hebben een ander karakter dan de redenen van immigranten zoals beschreven in het rapport.
Het is interessant om te bekijken of dit ook de consequenties van deze trend voor het onderwijs verandert? Of dat het ook nog consequenties van een andere aard heeft?

Maar even terug naar 'hoe ga ik om met die trendanalyses'. Wat vind ik bijvoorbeeld belangrijke en interessante trends voor ons onderwijs?
Wereldwijde uitdagingen
- Wereldwijde uitdagingen met betrekking tot het milieu
Op weg naar een nieuw economisch landschap
- Kennisintensieve diensteconomieën
De veranderende wereld van werk en banen
- Vrouwen aan het werk (natuurlijk!)
De lerende samenleving
- Onderwijsprestaties (datadriven)
ICT- De volgende generatie
- De digitale revolutie
- Het groeiende wereldwijde web
Sociale verbanden en waarden
- Minder sociale interactie?
- Veranderende waarden
Duurzame welvaart
- Stijgende ongelijkheid

Dat zijn er nogal wat en er zijn er nog veel meer. Want als ik kijk naar technologische trends kan ik het lijstje nog wat langer maken. Hoe ga ik hier uit kiezen? Eerst maar eens wat leeswerk verrichten.
En wat zijn drijvende krachten? In de toekomstverkenning "De toekomst tegemoet"van het CPB wordt geschreven over de drijvende krachten demografie, technologie, economie en ecologie. Maar ook vergrijzing en individualisering kunnen drijvende krachten zijn.  Een drijvende kracht ligt ten grondslag aan de verwachte trend. Maar een drijvende kracht kan ook uit een trend voortkomen....

En dan zijn er ook nog tegentrends of tegenbewegingen, zoals in dit artikel duidelijk wordt:
https://www.groene.nl/artikel/google-klas#Hoe moet die balans tussen het leren van kennis en vaardigheden en de inhoud van die kennis en vaardigheden dan bepaald worden? Oftewel: is wat we als belangrijk zien voor de toekomst wel te realiseren? Kunnen wij dat als mensen dat wel bijhouden? Dan spreken ze over winnaars en verliezers. Hoe snel gaat die ontwikkeling? Evolueren wij als mensen en hoe kennis wordt opgebouwd in ons brein wel voldoende snel mee? Kunnen er uiteindelijk wel winnaars zijn? Zijn wij overgeleverd aan al deze trends of hebben wij ook nog een keuze om een tegenreactie te geven?

Wow, ja, dat kwam zomaar bij me op😁😁. Spannend LA, dit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten