Ik heb nog even goed nagedacht over het tweede domein voor mijn herontwerp. Zoals al eerder geschreven wil ik liever niet kiezen voor een voor de hand liggend domein bij het domein zelfsturing, zoals wereldoriëntatie. Ik zie bij de studenten om me heen dat een redelijk aantal hiermee aan de slag gaat, vaak in combinatie met onderzoekend leren, waar zelfsturing ook een onderdeel van is. Daarbij is het bij ons op school op dit moment zo dat we nog niet weten of hebben vastgesteld hoe we wereldoriëntatie de komende jaren gaan vormgeven. We gaan hier binnenkort op een denkdag binnen een kleine groep van MT, ib'er en ik als student MLI, ons verder in verdiepen en proberen bepaalde uitgangspunten vast te stellen. Daarna zal dit nog verder besproken moeten worden met het team.
Het zou dus ook te vroeg zijn om hier iets voor te gaan ontwerpen.
Kijkend naar de vakdomeinen in onze school die extra aandacht verdienen, denk ik aan gesprekken die ik met collega's uit de bovenbouw heb gevoerd over het niveau waarop onze leerlingen teksten schrijven. Vaak verbazen we ons over het lage niveau, de slechte zinsbouw, maar ook het feit dat ze moeilijk de overgang van informeel naar formeel taalgebruik kunnen maken. Dit komt naar voren tijdens schrijfopdrachten, maar ook wanneer kinderen teksten moeten schrijven bij andere vakken, zoals verslagen en werkstukjes.
Aanvullend op mijn curriculum-analyse heb ik daarom nog een vragenlijstje afgenomen bij de leerkrachten bovenbouw over de schriftelijke vaardigheid, om te kijken of de geluiden die ik heb opgevangen uit de gesprekken bevestigd werden en of het aanleiding geeft om dit domein te verwerken in mijn herontwerp.
En ja, de antwoorden op de vragen geven mij voldoende aanleiding om dit domein te verwerken in mijn herontwerp.
Hiermee heb ik dan mijn tweede domein bepaald!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten