woensdag 16 maart 2016

Herontwerp deel 5: doelbepaling

Herontwerp Zelsturing bij het schrijven van teksten

Domein 1 Leervaardigheid zelfsturing
Domein 2 Leerinhoud taal, schriftelijke taalvaardigheid
Domein 3 Feedback  geven

Doelbepaling:
Een leerling kan zelfsturend werken bij het schrijven van teksten. Hierbij werkt elke leerling op een zelfsturende manier aan de volgende doelen:

  • kan korte, eenvoudige teksten schrijven over alledaagse onderwerpen in de vorm van een briefje, kaart of e-mail. Kan de meest voorkomende leestekens gebruiken;
  • kent woordsoorten en beheerst werkwoordspelling en regels voor spelling.
    Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben werken na het behalen van bovenstaande doelen tevens op een zelfsturende manier aan de volgende doelen:

    • leerling kan samenhangende teksten schrijven met een eenvoudige, lineaire opbouw, over uiteenlopende en vertrouwde onderwerpen. De tekst bevat een volgorde met inleiding, kern en slot;
    • leerling beheerst nog niet alle spellingsproblemen, heeft kennis van de lijdende, bedrijvende en vragende vorm, en beheerst moeilijke gevallen van de persoonsvorm.
    De doelen van zelfsturing omvatten het volgende:
    Elke leerling streeft de volgende doelen na:
    • de leerling kan zich realistische doelen stellen;
    • de leerling kan doelgericht handelen:
    o   hij kan zich concentreren;
    o   hij kan zichzelf motiveren voor en richten op de uitvoering van een taak;
    o   hij kan een planning maken voor de taak;
    o   hij kan de planning monitoren en bijstellen. 
    • de leerling werkt samen met anderen (planning en overleg);
    • de leerling kan feedback op het eigen gedrag en handelen benutten om adequate vervolgkeuzes te maken.
    Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben streven na het behalen van bovenstaande doelen tevens het volgende na:
    • de leerling werkt samen met anderen (feedback geven en ontvangen);
    • de leerling kan reflecteren op het eigen handelen en de uitvoering van de taak;
    • de leerling neemt verantwoording voor eigen handelen en keuzes, en heeft zicht op consequenties van het eigen handelen voor de omgeving;
    • de leerling heeft inzicht in de ontwikkeling van eigen competenties.
    Doel voor de leerkracht
    Het geven van gerichte, procesmatige op zelfsturing gerichte feedback die het zelfsturende proces dat het kind doorloopt ondersteunt en begeleidt. 

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten