Herontwerp Zelsturing bij het schrijven van teksten
Domein 1 Leervaardigheid zelfsturing
Domein 2 Leerinhoud taal, schriftelijke taalvaardigheid
Domein 3 Feedback geven
Doelbepaling:
Een leerling
kan zelfsturend werken bij het schrijven van teksten. Hierbij werkt elke
leerling op een zelfsturende manier aan de volgende doelen:
- kan korte, eenvoudige teksten schrijven over alledaagse onderwerpen in de vorm van een briefje, kaart of e-mail. Kan de meest voorkomende leestekens gebruiken;
- kent woordsoorten en beheerst werkwoordspelling en regels voor spelling.
Leerlingen
die meer uitdaging nodig hebben werken na het behalen van bovenstaande doelen
tevens op een zelfsturende manier aan de volgende doelen:
- leerling kan samenhangende teksten schrijven met een eenvoudige, lineaire opbouw, over uiteenlopende en vertrouwde onderwerpen. De tekst bevat een volgorde met inleiding, kern en slot;
- leerling beheerst nog niet alle spellingsproblemen, heeft kennis van de lijdende, bedrijvende en vragende vorm, en beheerst moeilijke gevallen van de persoonsvorm.
De doelen van
zelfsturing omvatten het volgende:
Elke leerling
streeft de volgende doelen na:
- de leerling kan zich realistische
doelen stellen;
- de leerling kan doelgericht
handelen:
o hij kan zich concentreren;
o hij kan zichzelf motiveren voor en
richten op de uitvoering van een taak;
o hij kan een planning maken voor de
taak;
o hij kan de planning monitoren en
bijstellen.
- de leerling werkt
samen met anderen (planning en overleg);
- de leerling kan feedback op het eigen gedrag en handelen benutten om adequate vervolgkeuzes te maken.
Leerlingen
die meer uitdaging nodig hebben streven na het behalen van bovenstaande doelen
tevens het volgende na:
- de leerling werkt
samen met anderen (feedback geven en ontvangen);
- de leerling kan reflecteren
op het eigen handelen en de uitvoering van de taak;
- de leerling neemt verantwoording
voor eigen handelen en keuzes, en heeft zicht op consequenties van het eigen
handelen voor de omgeving;
- de leerling heeft inzicht
in de ontwikkeling van eigen competenties.
Doel voor de
leerkracht
Het geven van
gerichte, procesmatige op zelfsturing gerichte feedback die het zelfsturende
proces dat het kind doorloopt ondersteunt en begeleidt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten