Dick and Carey model
WAT
Het model van Dick en Carey beschrijft het ontwerpproces
in een aantal stappen en heeft voornamelijk tot doel het managen van dit proces
te ondersteunen, evenals de noodzakelijke communicatie tussen alle betrokkenen
bij het ontwerpproces. Het denken en handelen van de
ontwerper wordt gestuurd bij het ontwerpen van een instructie.
HOE
Achter het model zit een cognitivistische benadering.
Binnen deze stroming gaat men er vanuit dat informatie niet automatisch wordt
opgenomen. Dit vereist actieve verwerking. Hiervoor is het nodig dat leerlingen
hun aandacht op de juiste relevante informatie vestigen en die informatie
structureren en in verband brengen met kennis die ze reeds bezitten (Boekaerts
& Simons, 1993).
METHODE
Het model van Dick en Carey
beschrijft in negen stappen hoe de ontwerper kan komen tot een instructie voor
het aansturen van het leren:
Stap 1: Bepalen van de leerdoelen:
– Bepaal einddoelen. – Voer behoefteanalyse uit; betrek actoren in dit proces.
Stap 2: Analyse van de instructiesituatie:
– Bepaal hoe lerenden uiteindelijk een doel zullen bereiken. – Taakanalyse.
– Informatieverwerking analyse. – Leertaken analyse.
Stap 3: Bepaal het startgedrag en de kenmerken van de lerende:
– Bepaal voorkennis en voorwaardelijke procedures. – Besteed aandacht aan hogere orde denkvaardigheden, persoonlijkheidskenmerken, houdingen en kenmerken van de lerenden.
Stap 4: Expliciteer de operationele doelen:
– Zet algemene leerdoelen om in concrete leerdoelen.
Stap 5: Werk criterium gebaseerde testen uit
– Testen helpen te bepalen of lerenden voorkennis beheersen. – Kijken stap voor stap na beheersen leerdoelen. – Werk een evaluatie uit. – Criteria geven kwantiteit en kwaliteit verwachte gedrag weer.
Stap 6: Bepaal de afzonderlijke instructiestrategieën
– Lineaire opbouw instructiestrategieën. – Keuze manier implementatie: contactonderwijs, groepswerk, afstandsonderwijs, zelfgestuurd leren, online-pakketten, een combinatie van contactonderwijs en online leren (ook ‘blended learning’ genoemd).
Stap 7: Ontwikkel de leerstof die in de leermaterialen wordt gepresenteerd:
– Keuze en uitwerking leerstof in een of ander medium. – Bestaande materialen hergebruiken en rekening houden met implementatiekeuzes.
Stap 8: Formatieve evaluatie
– Informatie verzamelen als basis voor revisie en verder ontwikkelen.
– Formatieve evaluatie op basis van interviews, groepsgesprek of veldtest (‘field trial’).
Stap 9: Summatieve Evaluatie
– Bepaal effectiviteit instructiepakket. – Klein- of grootschalig – korte of lange periode. Keuze afhankelijk verwachte verspreiding van ontwikkelde instructieontwerp.
Stap 1: Bepalen van de leerdoelen:
– Bepaal einddoelen. – Voer behoefteanalyse uit; betrek actoren in dit proces.
Stap 2: Analyse van de instructiesituatie:
– Bepaal hoe lerenden uiteindelijk een doel zullen bereiken. – Taakanalyse.
– Informatieverwerking analyse. – Leertaken analyse.
Stap 3: Bepaal het startgedrag en de kenmerken van de lerende:
– Bepaal voorkennis en voorwaardelijke procedures. – Besteed aandacht aan hogere orde denkvaardigheden, persoonlijkheidskenmerken, houdingen en kenmerken van de lerenden.
Stap 4: Expliciteer de operationele doelen:
– Zet algemene leerdoelen om in concrete leerdoelen.
Stap 5: Werk criterium gebaseerde testen uit
– Testen helpen te bepalen of lerenden voorkennis beheersen. – Kijken stap voor stap na beheersen leerdoelen. – Werk een evaluatie uit. – Criteria geven kwantiteit en kwaliteit verwachte gedrag weer.
Stap 6: Bepaal de afzonderlijke instructiestrategieën
– Lineaire opbouw instructiestrategieën. – Keuze manier implementatie: contactonderwijs, groepswerk, afstandsonderwijs, zelfgestuurd leren, online-pakketten, een combinatie van contactonderwijs en online leren (ook ‘blended learning’ genoemd).
Stap 7: Ontwikkel de leerstof die in de leermaterialen wordt gepresenteerd:
– Keuze en uitwerking leerstof in een of ander medium. – Bestaande materialen hergebruiken en rekening houden met implementatiekeuzes.
Stap 8: Formatieve evaluatie
– Informatie verzamelen als basis voor revisie en verder ontwikkelen.
– Formatieve evaluatie op basis van interviews, groepsgesprek of veldtest (‘field trial’).
Stap 9: Summatieve Evaluatie
– Bepaal effectiviteit instructiepakket. – Klein- of grootschalig – korte of lange periode. Keuze afhankelijk verwachte verspreiding van ontwikkelde instructieontwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten