maandag 25 januari 2016

Herontwerp deel 1: En het idee is......



Mijn idee voor een herontwerp betreft een klassikale doelencirkel, gekoppeld aan individuele doelen van leerlingen die verwerkt worden in een portfolio.

De school wil dat de leerling eigenaar wordt van zijn eigen leerontwikkeling. Dit kan door de leerling meer bewust te maken van zijn eigen leerresultaten en welke doelen hij hieraan kan koppelen. Eigenaarschap kan verkregen worden door doelen te koppelen uit resultaten van methodetoetsen en landelijke Cito-toetsen. Dit kan op het niveau van de groep: we werken samen aan een doel, maar kan ook individueel.
De school werkt nu al met doelencirkels in elke klas, echter worden deze niet altijd even actief in gezet en is het voor een deel van de leerkrachten nog een vrij onbekend middel. Een deel van de school werkt al met een portfolio, de implementatie van dit portfolio is nog niet optimaal en nog niet of niet voldoende gekoppeld aan de doelen van doelencirkel en individuele doen. Dit behoeft herontwerp! De doelencirkel zou nog verder uitgewerkt kunnen worden en er zou een plan moeten komen voor de koppeling van de doelencirkel en individuele doelen aan het portfolio.
Hierbij kan ook nog gedacht worden aan (vorm en inhoud) van gesprekken die ten behoeve van het eigenaarschap/inzicht in resultaten/stellen van doelen, met de leerling gevoerd moeten worden.

Het zal de leerlingen meer inbreng (autonomie), meer inzicht in hun kennis en vaardigheden (competentie) geven. Doordat zij hierover in gesprek gaan met de leerkracht en de leerkracht rekening houdt met hun inbreng wordt ook gewerkt aan de relatie.
Het zal de leerkrachten meer structuur, onderbouwing en houvast bieden bij het werken aan de ontwikkeling richting het eigenaarschap van de leerling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten