dinsdag 12 januari 2016

Curriculum Analyse - Stand van zaken deel 1


Deel A:
Stap 1: Ik heb al een aantal documenten verzameld:  Schoolplan, jaarplan, strategisch beleidsplan van de stichting, SOP formulieren, POM uitslagen, kerndoelen, Urentabel vakken, toetskalender, Kerndoelen SLO en leerlijnen uit de methodes.  In deze fase heb ik al gesproken met de directeur, maar nog niet met andere collega’s.

Stap 2: Ik heb een tabel gemaakt van de onderdelen van het curriculair spinnenweb, waarbij ik de 3 niveaus intended, implanted en attained heb toegevoegd. De documenten die ik heb gevonden, heb ik gekoppeld aan de 10 onderdelen van het spinnenweb van van den Akker.
Daarnaast heb ik vanuit het strategisch beleidsplan de visie, kernwaarden en vier speerpunten omschreven, deze wil ik graag koppelen aan de nieuw te vormen visie op de Wijboom.
Dit is een grove versie, die ik later ga filteren en trechteren tot een kleiner product.
Macro: Stichting
Meso: School
Micro: Klas, naar alle waarschijnlijkheid voor alle groepen.  

Eerste idee herontwerp
Het werken met een klassikale doelencirkel, (een PDCA cyclus, waarbij klassikaal aan een doel wordt gewerkt). De rode draad in het werken met deze doelencirkel binnen de school is niet meer zicht- en merkbaar. De fusie zorgt ervoor dat er een groep collega’s is die nog vrij onbekend zijn met het werken met de doelencirkel. Ook bestaat de wens de doelencirkel op een goede manier te koppelen aan het leerlingportfolio, middels individuele doelen. 
Het werken met de doelencirkel is een doel uit het jaarplan/schoolplan en sluit aan bij doelen uit het strategisch beleidsplan van de stichting (met name het werken met individuele doelen). 

Leerpunt in deze fase is het organiseren en structureren van een veelheid aan informatie en het toewerken naar een goede en duidelijke focus op onderwerpen die verbeterd moeten worden teneinde de onderdelen uit het curriculaire web goed op elkaar afgestemd te laten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten